زنان در فناوری

وضعیت زنان در فناوری

اگربخواهیم از وضعیت زنان در فناوری بگوییم باید بگوییم که آنها نقش مهمی در پیشرفت  علم، فناوری، سرگرمی و سیاست دارند.

 

به عنوان مثال، سیاست را در نظر بگیرید. با ظهور کاندیداهای زن و وکالت، واضح است که زنان قصد دارند صدای خود را به گوش دیگران برسانند. در واقع، از سال 1998، زنان در هر انتخابات میان‌دوره‌ای از مردان رای بیشتری آورده اند و این آمار

از سال 1980 برای انتخابات ریاست‌جمهوری هم وجود دارد.

 

اما از زمانی که زنان در ایالات متحده حق رای پیدا کردند، مدت زیادی نمی گذرد.

 

آگوست 2020 صدمین سالگرد تصویب اصلاحیه نوزدهم است که محدود کردن حق رای بر اساس جنسیت را مغایر قانون اساسی می‌داند. این اصلاحیه که برای اولین بار در سال 1878 ارائه شد، به دنبال چندین دهه مبارزات تهاجمی، اعتراضات بی شمار بود تا آرای کافی جمع آوری شود.

 

یک قرن بعد، جامعه گام های بزرگی به سوی برابری برداشته است. اما هنوز یک شکاف جنسیتی وجود دارد. زنان – به‌ویژه اقلیت‌ها همچنان با موانع بزرگی در پیشرفت و کیفیت زندگی مواجه هستند، زیرا در محل کار خود در کارهایی که تعداد زیادی کارمند دارد، دستمزد کمتری دریافت می‌کنند و نادیده گرفته می‌شوند. یکی از بخش‌هایی که تشخیص اختلاف جنسیتی آسان‌تر است صنعت فناوری است

 

در این گزارش، پیشینه تاریخی زنان را در محیط کار قبل از نگاهی به دستاوردهای زنان در دانشگاه و نقشی که جهت گیری در صنعت فناوری بازی می‌کند، توضیح خواهد داد. در نهایت، موارد و اقداماتی را که هم افراد و هم سازمان‌ها می‌توانند آن‌ها را اجرا کنند – کارهایی که همه ما واقعاً می‌توانیم انجام دهیم – برای آینده بهتر ترسیم خواهد کرد.

 

زنان به عنوان نیروی کار

در تاریخ، به راحتی می توان متوجه شد که چه چیزی باعث شد تعداد بی سابقه ای از زنان برای اولین بار نیروی کار شوند :

جنگ جهانی دوم.

 

با ورود ایالات متحده آمریکا به جنگ، نیاز به تولید صنعتی در جبهه داخلی به شدت افزایش یافت. با وجود مردان در خط مقدم، مسئولیت پرکردن شکاف‌های نیروی کار خانگی بر عهده زنان بود که به دعوت در حقیقت Rosie-The Riveter پاسخ دادند در حالی که مشارکت آنها در تلاش های جنگ ضروری و مهم بود، اما این زنان پیشگام از حمایت های قانونی بهره مند نشدند و با تعصبات بیجا وتبعیضات فراوانی روبرو شدند.

 

برای مثال اولین کامپیوتر را در نظر بگیرید. شش زن در طول جنگ جهانی دوم اولین رایانه الکترونیکی – انتگرالگر و کامپیوتر عددی الکتریکی (ENIAC) را برنامه نویسی کردند، اما ارزش و اهمیتی به کارشان داده نشد. آنها حتی در عکس‌ها به‌عنوان «خانم‌های یخچال‌دار» معرفی شدند، مدل‌هایی که برای جذاب‌تر جلوه دادن محصولات استفاده می‌شوند. کارهای پیشگامانه آنها برای سالها ناشناخته ماند و مورد تحسین قرار نگرفت.

 

علاوه بر این، سال ها طول کشیده است تا زنان حقوق قانونی برابر برای محافظت از آنها در محل کار به دست آورند، که بیشتر آنها در 50 سال گذشته اتفاق افتاده است. در اینجا یک نمونه است:

 

کمیسیون فرصت های شغلی برابر در سال 1968 تشخیص داد که جداسازی لیست های شغلی بر اساس جنسیت غیرقانونی است.

 

طبق قانون تبعیض بارداری در سال 1978، کارفرمایان نمی توانند به طور قانونی زنانه واجد شرایط را اخراج کنند یا حقوقشان را کم کنند زیرا آنها باردار هستند یا ممکن است باردار شوند. قبل از تصویب این قانون، زنان اغلب به کارفرمایان اجازه می دادند تا از هزینه های مراقبت های بهداشتی و مرخصی زایمان صرفه جویی کنند.

 

آزار جنسی بخش بزرگی از گفتگوهای ملی امروز است. با این حال همیشه اینطور نبود. در سال 1991، آنیتا هیل کلارنس توماس را به آزار و اذیت در محل کار متهم کرد

 

در سال 2009، پرزیدنت اوباما قانون بازگرداندن حقوق منصفانه لیلی لدبیتر را امضا کرد، قانونی که به کارمندان اجازه می دهد ظرف شش ماه پس از دریافت آخرین چک حقوق خود، شکایتی مبنی بر تبعیض حقوقی ارائه کنند. این قانون همچنین تأیید می کند که هر بار که یک زن برای کار برابر حقوق کمتری دریافت می کند، تبعیض رخ می دهد.

آموزش زنان

بر اساس یک گزارش اخیر منتشر شده، زنان 72٪. بیشتر از مردان در دانشگاه ها  ثبت نام می کنند

 

با این حال، این ارقام در حال افزایش به بسیاری از زمینه های تکنولوژی نمی رسند.

در اواسط دهه 1980، 37 درصد از رشته های علوم رایانه زنان بودند. اکنون؟ آن را به 18٪ کاهش دادند.

 

امروزه زنان تنها 20 درصد از فارغ التحصیلان مهندسی را تشکیل می دهند و تعداد کمی حدودا 16 درصد از نیروی کار مهندسی از زنان تشکیل شده است.

 

علاوه بر این، یک نظرسنجی گوگل گزارش داد که بسیاری از دختران نمی دانند که چقدر علم رایانه ای خوب است. آنها تشویق نمی شوند که آن را مطالعه کنند و کلماتی مانند “خسته کننده” و “دشوار” را برای آن ها بکار می برند. تأثیر ماندگار این تفکر عقب مانده، تأثیر قابل توجه و هشدار دهنده ای بر نسل های آینده زنان جوان در فناوری دارد.

آرایش جنسیت در تکنولوژی امروز

به راحتی می توانید ببینید که بیشتر کارکنان  از نظرجنسیت در داخل شرکت ها برابر نیستند.

 

تنها 26٪ از مشاغل محاسباتی توسط زنان اداره می شود. این تعداد سالهاست که در حال کاهش است.

 

پنجاه و شش درصد از زنان در فناوری، کارفرمایان خود را در اواسط حرفه ترک می کنند. از زنان که ترک، 24٪ از آنهایی که ترک می کنند یک کار غیر فنی را در یک شرکت دیگر انجام می دهند؛ 22٪ کار خود را در زمینه تکنولوژی راه اندازی می کنند؛

از سال 1980 تا 2010، 88 درصد از تمام اختراعات فناوری اطلاعات توسط تیم های اختراع مردان بود، در حالی که 2 درصد از تیم های اختراع زن بودند.

 

12٪ از مهندسین استارتاپ Silicon Valley، زنان هستند. تنها 11٪ از مقامات اجرایی شرکت های Silicon Valley توسط زنان اداره می شود. تنها 5 درصد از موقعیت های رهبری در بخش تکنولوژی توسط زنان اداره می شود.

بیش از 20 درصد از زنان بالای 35 سالگ هنوز در جایگاه های جوانان هستند. در واقع، بصورت کلی زنان بیشتر در موقعیت های جوانان نسبت به مردان قرار دارند – صرف نظر از سن.

 

مردان به طور قابل ملاحظه ای بیش از نیمی از جمعیت متقاضی کار در فناوری را تشکیل می دهند، در حالی که زنان هنوز 16 درصد را تشکیل می دهند.

ادراکات زنان در محل کار

صرفا دانستن جنسیت یک برنامه نویس به طور قابل توجهی بر کیفیت کار و موفقیت تاثیر می گذارد. این نوع تعصب بسیار فراگیر است.

 

در مطالعه کاربران گیت هاب، کد نوشته شده توسط زنان 78.6٪ از زمان پذیرفته شد – 4٪ بیشتر از کد نوشته شده توسط مردان. با این حال، این روند تنها زمانی کار کرد که جنسیت برنامه نویس مخفی نگه داشته شد. بنابراین وضعیت زنان وقتی که جنسیت آنها ناشناخته بود، بهتر بود.

 

و این روند به سختی اصلاح می شود.

باید بدانیم که هر کسی در معرض شکست و اشتباه در محل کار قرار دارد، اما زمانی که زنان در مقام های بالا شکست می خورند، دیدگاه ها و نظرات و انتقادها و برخوردها بی رحمانه تر به نظر می رسد .

زنان رنگین پوست در فناوری

به صورت کلی تعصب می تواند نشان دهنده کمبود باشد. شاید بیشتر از تعصب جنسیتی، تبعیض نژادی یک نگرانی حیاتی برای زنان در فناوری است.

 

در سال 2013، زنان سیاه پوست، لاتین، و بومی آمریکایی 18 درصد از جمعیت دانشگاه ها را تشکیل دادند، اما آنها تنها 6 درصدآنان درجه های محاسباتی و 3 درصد درجه های مهندسی را به دست آوردند.

 

کمبود زنان در فناوری، مسئولیت بزرگی برای صنعت است.

 

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *