اگر تا به حال دامنه ای ثبت کرده باشید، بهتر است بدانید که ممکن است دامنه ی شما آنقدر که فکر می کنید ایمن نباشد و شما می توانید با مخفی کردن اطلاعات در whois آن را ایمن کنید

 

هنگامی که دامنه ای را به عنوان مالک وب سایت ثبت می کنید، باید اطلاعات تماس – شماره تلفن، آدرس ایمیل و آدرس پستی خود را ارائه دهید. این اطلاعات به‌طور پیش‌فرض خصوصی نیستند و می‌توانند وسیله و راهی برای سو استفاده ی برخی افراد باشند.

 به همین دلیل است که ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم اقداماتی برای محافظت از دامنه خود با مخفی کردن اطلاعات در whois انجام دهید.

 

مخفی کردن اطلاعات در whois چیست؟

Domain name privacy یا حریم خصوصی دامنه که به آن حریم خصوصی WHOIS نیز گفته می شود سرویسی است که هنگام ثبت دامنه برای مخفی کردن اطلاعات در whois  ارائه می شود تا اطلاعات تماس شخصی شما در فهرست WHOIS به صورت عمومی نمایش داده نشود.

 

فهرست راهنمای WHOIS توسط ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers))، سازمانی که مسئول معرفی دامنه‌های سطح بالا (TLD) است، نگهداری می‌شود. ICANN نیاز دارد که اطلاعات زیر برای هر دامنه مرتبط به مالک آن باشد:

ایمیل

تلفن

آدرس پستی

بیایید نگاهی بیندازیم به این که چرا مخفی کردن اطلاعات در whois  لازم است.

بیشتر بدانید:

بهترین ثبت کننده های دامنه

امنیت زیر دامنه های چند سطحی

 

چرا باید اطلاعاتمان را در whois مخفی کنیم

چندین وب سایت مختلف، از جمله سایت رسمی ICANN، امکان جستجوی WHOIS را برای شما فراهم می کنند.

دلیل این امر هم قابل درک است. داشتن یک پایگاه داده مرکزی و عمومی از نام های دامنه و صاحبان آن ها می تواند در صورت بروز اختلاف حقوقی بر سر مالکیت مفید باشد.

 

 

و کاربرد آن بیشتربرای پاسخگویی این سیستم در موارد جرایم سایبری و سرقت است. اطلاعات به دست آمده از پایگاه داده WHOIS می تواند برای محدود کردن رفتار مخرب متخلفان در سراسر اینترنت استفاده شود.

 

در اینجا برخی از رایج ترین روش هایی که مردم معمولاً از اطلاعات فهرست WHOIS استفاده می کنند آورده شده است:

 

  • برای خرید دامنه ای که در حال حاضر در دسترس نیست. صاحبان مشاغل گاهی متوجه می شوند که نام دامنه ای که مناسب نام شرکت و تجارتتشان است از قبل توسط شخص دیگری انتخاب شده است. فهرست WHOIS یکی از راه‌های یافتن مالک فعلی دامنه و پیشنهاد خرید آن است. این امر به ویژه زمانی کاربردی است که، برای مثال، آن شخص یک وب سایت زنده حاوی اطلاعات تماس خود نداشته باشد.
  • برای جلوگیری از اسپم و پیشنهادات بازاریابان. اگر یک نام دامنه دارید، احتمالاً یا به دنبال ساخت یک وب سایت هستید یا در حال حاضر آن را دارید. بنابراین، می توانید انتظار داشته باشید که ده ها ایمیل از بازاریابان دریافت کنید که به شما در ساخت یا طراحی مجدد وب سایت می خواهند کمک کنند.
  • برای اجرای کلاهبرداری جدای از ایمیل‌های اسپم، تقریباً اجتناب‌ناپذیر است که ایمیل‌هایی از افرادی دریافت کنید که می‌خواهند از شما و وب‌سایتتان کلاهبرداری کنند.

همانطور که می بینید، راه هایی وجود دارد که افراد دارای نیت خوب و بد می توانند از پایگاه داده WHOIS استفاده کنند. با این حال، بدی آن برای بیشتر مردم بیشتر از خوبی‌ها خواهد بود، به‌ویژه اگر شرکت بزرگی نیستید که به سادگی بتوانید از آدرس عمومی دفتر مرکزی خود در جزئیات WHOIS خود استفاده کنید.

 

مزایا و معایب مخفی کردن اطلاعات در whois :

 

مزایا:

شما از اطلاعات تماس شخصی خود محافظت می کنید زیرا همه جزئیات هویتی توسط ثبت کننده دامنه قرارداده می شود.

از برخی از هرزنامه ها و تلاش برای کلاهبرداری جلوگیری خواهید کرد.

شما می توانید خطر هک شدن سایت خود و به خطر افتادن جزئیات مشتریان خود یا ربوده شدن کامل آن را کاهش دهید.

معایب:

گاهی اوقات برای این سرویس حق بیمه دریافت می کنید که می تواند بین 10 تا 30 دلار باشد

شما در خطر ایجاد یک احساس امنیت کاذب هستید. حفاظت از شما هنوز 100% تضمین نشده است، زیرا ممکن است شرکت های بی اعتبار اطلاعات شخصی شما را بفروشند.

اعتبار و مالکیت نام دامنه شما نشان داده نمی شود. نهادی که جزئیات آن در پایگاه داده WHOIS برای یک دامنه فهرست شده است، مالک قانونی آن محسوب می شود.

 

 

حریم خصوصی پیش فرض دامنه‌هایی مانند .al، .gr، .ca، .is و uk دارای سطوح مختلفی از محدودیت‌ها هستند. برای برخی از آنها، هیچ اطلاعاتی درباره مالک فاش نمی شود، در حالی که برای برخی دیگر، آدرس خانه مالک ممکن است پنهان باشد اما نام کامل آنها پنهان نباشد.

 

بنابراین هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا می خواهید دامنه خود را خصوصی کنید یا نه، باید TLD خود را نیز در نظر بگیرید و بدانید که آیا قوانین خاصی دارد یا خیر.

 

 

امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
منتشر شده توسط
admin