اتصال به سرور با ssh

اتصال به سرور از طریق SSH

دسترسی به سرور از راه دور از مدت ها قبل به یک ضرورت تبدیل شده بود و واقعا به سختی می توان تصور کرد اگر نتوانیم کامپیوترها و سرورها را از مکان های دور کنترل کنیم. بسته به سیستم عاملی که در حال استفاده از آن هستید روشهای زیادی برای برقراری ارتباط با سرور از راه دور وجود دارد ، اما دو پروتکل پرکاربرد عبارتند از:

  • (Secure Shell (SSH برای سرور های مبتنی بر Linux
  • (Remote Desktop Protocol (RDP برای سرور های مبتنی بر ویندوز

این دو پروتکل از برنامه های کلاینت و سرور برای برقراری ارتباط از راه دور استفاده می کنند. این ابزارها به شما امکان دسترسی و مدیریت از راه دور سایر رایانه ها ، انتقال فایل ها و تقریباً هر کاری را که می توانید به صورت فیزیکی بر روی آن سرور یا دستگاه انجام دهید ، می دهد.

SSH چیست؟

Secure Shell که گاهی اوقات Secure Socket Shell نیز نامیده می شود ، پروتکلی است که به شما امکان می دهد با استفاده از رابط کاربری متنی به طور ایمن به یک کامپیوتر از راه دور یا سرور متصل شوید.

وقتی اتصال SSH امن برقرار شد ، یک سشن شل باز می شود و شما می توانید با تایپ دستورات درون کلاینت ، سرور را مدیریت کنید.

مدیران سیستم و شبکه و همچنین هر کسی که نیاز به مدیریت سرور از راه دور به روشی کاملاً ایمن دارد بیشترین استفاده را از این پروتکل دارند.

SSH چگونه کار می کند؟

برای ایجاد اتصال SSH ، به دو مورد نیاز دارید: کلاینت و سرور. سرویس گیرنده SSH برنامه ای است که روی رایانه خود نصب می کنید و از آن برای اتصال به رایانه یا سرور دیگری استفاده خواهید کرد. کلاینت از اطلاعات میزبانی که از جانب شما به آن ارائه شده برای شروع اتصال استفاده می کند و در صورت تأیید اعتبار ، اتصال رمزگذاری شده را برقرار می کند.

در سمت سرور ، مولفه ای به نام SSH daemon وجود دارد که دائماً به یک پورت TCP / IP خاص برای درخواست های احتمالی اتصال کلاینت گوش می دهد. هنگامی که کلاینت ارتباط برقرار می کند ، daemon SSH با نرم افزار و نسخه های پروتکل پشتیبانی شده پاسخ می دهد و هر دو داده شناسایی خود را رد و بدل می کنند. اگر اعتبارنامه ارائه شده صحیح باشد ، SSH سشن جدیدی را برای محیط مناسب ایجاد می کند.

چگونه اتصال SSH را برقرار کنیم؟

از آنجا که ایجاد اتصال SSH به کلاینت و سرور نیاز دارد ، باید مطمئن شوید که آنها به درستی کار می کنند و اطلاعات صحیح وارد شده اند. یک ابزار SSH منبع باز – که به طور گسترده برای توزیع های لینوکس استفاده می شود – Putty است. نصب Putty بسیار آسان است.می توانید این نرم افزار کم حجم را از این لینک دریافت نمایید.

با استفاده از PuTTY به یک سرور Linux متصل شوید

PuTTY یک سرویس گیرنده منبع باز SSH برای ویندوز و لینوکس است و به شما امکان می دهد از طریق کامپیوتر خود به صورت یک سرور به سرورهای از راه دور متصل شوید.

پس از دانلود این نرم افزار کافیست آن را اجرا کرده تا پنجره ی زیر باز شود. در این پنجره باید اطلاعات موردنیاز مانند IP یا نام سرور مورد نظر خود را در فیلد (Host Name (or IP address وارد کرده و سپس بر روی دکمه ی Open کلیک کنید. (پورت SSH به صورت پیش فرض 22 می باشد در صورتیکه پورت دیگری در سرور مورد نظر شما برای SSH تعریف شده است باید آن را در فیلد Port به جای عدد 22 وارد کنید)

اتصال به سرور از طریق ssh

اتصال به سرور از طریق ssh

سپس با وارد کردن یوزر و رمز اتصال سرور موردنظر می توانید به آن متصل شده و عملیات موردنظرتان را بر روی سرور انجام دهید.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *