آدرس ای پی چیست

IP چیست و از آن چه استفاده ای می شود؟

بدون آدرس IP ، اینترنت وجود نخواهد داشت…شماره IP , نشانی اینترنتی , یا هرچیزی که شما آن را صدا می زنید ، پیوند شما با جهان است.

آدرس IP محصولی جذاب از فناوری رایانه ای مدرن است که اگر بخواهیم ساده بگوییم امکان برقراری ارتباط میان دو یا چند دستگاه متصل به اینترنت را فراهم می کند.آدرس های IP اجازه می دهند تا مکان میلیارد ها دستگاه دیجیتالی که به اینترنت متصل هستند مشخص شود و از سایر دستگاه ها متمایز شوند.

زیرا ، همانطور که برای دریافت و ارسال نامه به یک دوست ، به یک آدرس پستی نیاز دارید ، یک رایانه از راه دور برای ارتباط با رایانه ای دیگر به آدرس IP آن احتیاج دارد.

مفهوم آی پی آدرس و انواع آن
آدرسی است که به دستگاه‌های متصل به اینترنت اختصاص داده می‌شود

خب…همانطور که گفتیم آدرس IP (پروتکل اینترنت) آدرس سخت افزار شبکه شما است که کمک می کند تا کامپیوتر خود را به دستگاه های دیگر در شبکه و سراسر جهان متصل کنید.

آدرس IP از اعداد یا کاراکترها تشکیل شده است.مثلا آدرس آی پی: 506.457.14.513

تمام دستگاه های متصل به اینترنت دارای یک آدرس IP منحصر به فرد هستند. پس معلومه که در جهان به میلیاردها آدرس IP نیاز داریم که این نیاز توسط نسخه جدید IPv6 برآورده شده است.

به طور کلی دو نسخه IP وجود دارد: IPv4 و IPv4. IPv6 نسخه قدیمی است که دارای فضای بیش از 4 میلیارد آدرس IP است.در حالیکه نسخه جدید IPv6 می تواند تریلیون ها آدرس IP برای تأمین نیاز کلیه کاربران و دستگاه های اینترنتی فراهم کند.نسخه IPv4 برای پیکربندی آدرس های IP به صورت عددی استفاده می شود که ممکن است با دیگر آدرس های IP مغایرت ایجاد کند.به همین دلیل IPv6 روش شش ضلعی را برای ارائه آدرسهای IP منحصر به فرد به میلیاردها کاربر در جهان اتخاذ كرد.نمونه ای از آدرس آی پی IPv6 عبارت است از: 4ggr:1925:5656:7:600:t4tt:tc54:98vt

انواع آدرس آی پی

چند نوع آدرس IP وجود دارد: آدرس آی پی خصوصی ، آدرس آی پی عمومی ، آدرس آی پی استاتیک و آدرس آی پی پویا

خب حالا بریم در مورد انواع مختلف آدرس های آی پی یک به یک صحبت کنیم:

آدرس آی پی خصوصی (Private IP Address)

یک آدرس آی پی خصوصی ، آدرس دستگاه شما است که در شبکه خانه یا دفتر کار شما متصل است.اگر چند دستگاه مختلف متصل به یک ISP (ارائه دهنده خدمات اینترنت) داشته باشید سپس تمام دستگاه های شما یک آدرس آی پی اختصاصی دارند.ولی به این آدرس آی پی از دستگاههای خارج از شبکه خانگی یا محل کار شما امکان دسترسی نیست.

مثلا آی پی: 192.168.1.1

آدرس های IP خصوصی منحصر به فرد نیستند زیرا تعداد محدودی دستگاه در شبکه شما وجود دارد.با استفاده از چند تکنیک می توانید آدرس آی پی خصوصی دستگاه خود را دریابید.اگر کاربر ویندوز هستید ، به سادگی می توانید به بخش command prompt بروید و دستور ipconfig را وارد کنید.اگر شما کاربر مک و سایر سیستم های لینوکسی هستید ، باید ifconfig را در برنامه Terminal خود وارد کنید.

اگر از طریق تلفن همراه از اینترنت استفاده می کنید ، می توانید برای یافتن آدرس آی پی به تنظیمات WiFi خود بروید.کاربران iOS می توانند با کلیک بر روی نشانه “i” در کنار شبکه ای که به آن وصل شده اند ، آدرس IP را پیدا کنند.کاربران اندرویدی هم می توانند بر روی نام شبکه در تنظیمات WiFi خود کلیک کرده و آدرس آی پی فعلی خود را مشاهده کنند.

آدرس آی پی عمومی (Public IP Address)

آدرس آی پی عمومی شما آدرس اصلی آی پی است که اینترنت خانه یا محل کار شما از آن طریق متصل است.این آدرس آی پی شما را به جهان متصل می کند و برای هر کاربری یک مقدار واحد است.

برای پیدا کردن آدرس آی پی عمومی خود ، می توانید به سادگی به سایت SupportAlly در مرورگر خود بروید.و آی پی عمومی و سایر اطلاعات مرورگر را مشاهده کنید.

آی پی آدرس های ثابت و پویا (Static and Dynamic IP Addresses)

کلیه آدرسهای آی پی خصوصی و عمومی می توانند ثابت – استاتیک یا پویا – داینامیک باشند.حالا آدرس آی پی استاتیک چیه؟ آدرسهای آی پی که به صورت دستی پیکربندی کرده و آنها را در شبکه دستگاه خود تنظیم می کنیم ، آدرس آی پی ایستا یا استاتیک نامیده می شوند.آدرس IP استاتیک نمی تواند به طور خودکار تغییر کند.

آدرس آی پی پویا یا داینامیک به صورت خودکار پیکربندی می شود و هنگام تنظیم روتر با اینترنت ، آی پی را به شبکه اختصاص می دهد.این توزیع آدرس های آی پی توسط پروتکل DHCP مدیریت می شود.DHCP می تواند روتر اینترنت شما باشد که در محیط خانه یا محل کار شما آدرس آی پی را به شبکه شما اختصاص می دهد.

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم هر دستگاه روی یک شبکه یک شناسه منحصر به فرد دارد.امروزه اکثر شبکه ها ، از جمله کلیه رایانه های موجود در اینترنت ، از پروتکل TCP / IP به عنوان استاندارد نحوه برقراری ارتباط در شبکه استفاده می کنند.در پروتکل TCP / IP ، شناسه منحصر به فرد برای رایانه ، آدرس آی پی آن نامیده می شود.

امیدوارم این آموزش هم مورد پسند شما قرار گرفته باشه و با استفاده از اون با مفهوم کلی آی پی و انواع آن تا حدودی آشنا شده باشید. اگر در رابطه با این مقاله سوال و یا مشکلی داشتید در بخش دیدگاه‌ها اعلام کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشم.

سربلند و پیروز باشید

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *