کپچا

کپچا چیست و چگونه کار می کند؟

کپچا ( Captcha )   مخفف  Completely Automated Public Turing  است که انسان و کامپیوتر را از هم تفکیک گند

هنگام وارد کردن گواهی نامه یا اطلاعات کارت اعتباری در وب سایت ها ، ممکن است از شما خواسته شود برای ادامه یک سری کلمات یا یک مقدار ریاضی را کپی کنید.

 

به عبارت دیگر ، CAPTCHA تعیین می کند که کاربر واقعی است یا یک ربات هرزنامه است. کپچا حروف و اعداد را کشیده یا دستکاری می کند و به توانایی انسان در تعیین اینکه کدام نماد هستند اعتماد می کند.

 

 Captcha چگونه کار می کند؟

CAPTCHA برای جلوگیری از ارسال نظرات اسپم در صفحات یا خرید موارد اضافی به طور همزمان توسط نرم افزارها و رباتها اختراع شد. رایج ترین شکل CAPTCHA تصویری با چندین حرف تحریف شده است.

 

اینترنت و رایانه ها در واقع از یک زبان برنامه نویسی منحصر به فرد تشکیل شده اند. درک رایانه ها از زبان بشر به دلیل قوانین عجیب و غریب پیچیده ای که دارند و از زبان عامیانه ای که بشر از آنها استفاده می کند ، دشوار است.

چه کسانی از کپچا استفاده می کنند؟

CAPTCHA در وب سایت های مختلفی که می خواهند مطمئن شوند کاربرشان ربات نیست استفاده می شود. مهمترین  CAPTCHA برای تأیید نظرسنجی های آنلاین استفاده می شود. در سال 1999 ، Slashdot یک نظرسنجی ایجاد کرد که از بازدید کنندگان می خواست مدرسه عالی را انتخاب کنند که بهترین برنامه را برای علوم کامپیوتر داشته باشد. دانشجویان دانشگاه های کارنگی ملون و MIT ربات ها یا برنامه هایی خودکار ایجاد کردند تا بارها به مدارس خود رای دهند.

 

این مدارس هزاران رای کسب کردند ، در حالی که مدارس دیگر فقط به چند صد رای رسیدند. کپچا وارد بازی شد تا کاربران نتوانند از سیستم ربات برای نظرسنجی استفاده کنند.

 

استفاده دیگر از CAPTCHA برای فرم های ثبت نام در وب سایت هایی مانند Yahoo! یا Gmail است که در آن افراد می توانند حساب رایگان ایجاد کنند. CAPTCHA مانع استفاده اسپم از ربات ها برای ایجاد تعداد زیادی حساب ایمیل هرزنامه می شود.

 

وب سایت های بلیط مانند TicketMaster همچنین از CAPTCHA برای جلوگیری از خرید بیش از حد بلیط برای رویدادهای بزرگ استفاده می کنند. این به مشتریان قانونی اجازه می دهد تا بلیط را به صورت عادلانه خریداری کنند و ربات ها را از انجام هزاران سفارش بلیط باز می دارد.

 

سرانجام ، صفحات وب یا وبلاگهایی که حاوی صفحه پیام یا فرم تماس هستند از CAPTCHA برای جلوگیری از پیام های ناخواسته یا نظرات استفاده می کنند. از ایجاد مزاحمت اینترنتی جلوگیری نمی کند ، اما از ارسال خودکار پیام توسط ربات ها جلوگیری می کند.

آیا  Captcha به درستی کار می کند؟

متأسفانه ، با پیشرفت تکنولوژی ، هکرها و تاکتیک های کلاهبرداری آنها نیز پیشرفت می کند.

در حالی که CAPTCHA در بیشتر موارد ایمن است ،اما مجرمان نیز با قرار دادن CAPTCHA در وب سایت های جعلی خود کاربران را فریب داده و کاری می کنند تا کلاهبرداری های آنها را باورپذیرتر باشد.

 

چگونه از کلاهبرداری جلوگیری می کند؟

CAPTCHA برنامه های متنوعی برای ایمن نگه داشتن وب سایت ها و کاربران دارد. این موارد شامل موارد زیر است:

 

محافظت از آدرس های ایمیل

محافظت از ثبت نام وب سایت

محافظت از نظرسنجی های آنلاین

محافظت  در برابر ویروس هاس ایمیل / نامه های ناخواسته

جلوگیری از ارسال هرزنامه در وبلاگ ها

captcha

 

تاریخچه  Captcha

اصطلاح CAPTCHA برای اولین بار در سال 2000  توسط دانشمندان کامپیوتر در دانشگاه Carnegie Mellon استفاده شد.

گرچه  به معنی آزمایش خودکار برای تشخیص رایانه و انسان از یکدیگر است ، اما قسمت تست تورینگ ممکن است ناآشنا باشد.

 

آزمون تورینگ

آلن تورینگ ، که به عنوان پدر محاسبات مدرن شناخته می شود ، این تست را به عنوان آزمایشی پیشنهاد کرد تا ببیند آیا ماشین ها می توانند مانند انسان فکر کنند یا فکر می کنند. آزمون تورینگ مبتنی بر تقلید است. یک بازجو از دو شرکت کننده یک سری سوال می پرسد. یکی از شرکت کنندگان یک ماشین است در حالی که دیگری انسان است. بازجو نمی داند کدام یک است و سعی می کند حدس بزند که کدام شرکت کننده ماشین است. اگر بازجو نتواند آن را دریابد ، دستگاه آزمون تورینگ را گذرانده است.

 

در حالی که CAPTCHA قصد فریب ماشینها و ایجاد آزمایشی را دارد که فقط انسانها از آن عبور می کنند ، این آزمایش برای این منظور ایجاد شده است تا انواع کپچا را به کاربران مختلف ارائه دهد.

 

دلیل دیگری که کپچا به سختی خوانده می شود این است که چون نمادها در قالب تصویر هستند ، برای کامپیوترها دشوارتر است که یک تصویر را با متن اسکن کنند ، به ویژه هنگامی که متن تحریف شده است اما انسان ها می توانند به راحتی به یک تصویر نگاه کنند و الگوها را تشخیص دهند.

 

علاوه بر الگوهای بینایی ، CAPTCHA همچنین دارای فرمت شنیداری برای افراد کم بینا است. در برخی موارد ، CAPTCHA ممکن است از خواننده بخواهد که متن کوتاه متن را تفسیر کند.

چگونه می توان کدهای CAPTCHA را ایمن نگه داشت

اگر وب سایت شما نیاز به محافظت از کلاهبرداران و ربات ها دارد ، توصیه می شود از CAPTCHA استفاده کنید. برای استفاده از هر کد CAPTCHA چند اقدام وجود دارد:

 

تصاویر ایمن: تصاویر هنگام ارائه به کاربر باید به طور تصادفی تحریف شوند. با اعوجاجات جزئی ، تصویر در برابر حملات خودکار آسیب پذیرتر است.

 

 Captcha های منحصر به فرد: اگر هر سایتی از کدهای CAPTCHA مشابه استفاده کند ، هکرها می توانند ربات هایی را بیابند که این تست را دور بزنند. به همین دلیل است که تغییر نوع CAPTCHA هر چند وقت یکبار مهم است.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *