ویروس و کرم کامپیوتری

چه تفاوتی بین ویروس و کرم کامپیوتری وجود دارد؟

حتما تا حالا بارها و بارها اسم ویروس و کرم کامپیوتری به گوشتون خورده.شاید فکر کنید که هر دو تاشون یک چیز هستن اما اگر تفاوت اون ها رو نمیدونین پس این مقاله رو از دست ندین.

ویروس یا کرم کامپیوتری

ویروس یا کرم کامپیوتری

مقایسه ویروس در مقابل کرم کامپیوتری

تفاوت اصلی بین ویروس و کرم کامپیوتری این است که ویروس ها باید با فعال شدن میزبان آنها ایجاد شوند. در حالی که کرم ها برنامه های مخرب مستقلی هستند که به محض نقض سیستم می توانند به صورت مستقل بارها تکثیر و تکثیر شوند. کرم ها برای اجرا یا گسترش کد خود نیازی به فعال سازی – یا هرگونه مداخله انسانی ندارند.

 

ویروس ها اغلب در فایل های به اشتراک گذاشته شده یا دانلود شده ، یا فایل های اجرایی – برنامه ای که اسکریپت را اجرا می کند – و هم فایل های غیرقابل اجرایی مانند Word یا یک فایل تصویری ، ضمیمه یا پنهان می شوند. هنگامی که فایل میزبان توسط یک سیستم هدف پذیرفته یا دانلود می شود ، ویروس تا زمان فعال شدن فایل میزبان آلوده ، خاموش باقی می ماند. فقط پس از فعال شدن فایل میزبان ، می توان ویروس را اجرا کرد ، کد مخربی را اجرا کرد و برای آلوده کردن سایر فایل ها در سیستم ، همانندسازی کرد.

 

در مقابل ، کرم های کامپیوتری نیازی به فعال سازی فایل میزبان خود ندارند. پس از ورود کرم به سیستم شما ، معمولاً از طریق اتصال شبکه یا به عنوان یک فایل دانلود شده ، می تواند بدون ایجاد یک رویداد ، اجرا ، تکثیر و گسترش یابد. یک کرم چندین نسخه از خود را ایجاد می کند که سپس در شبکه یا از طریق اتصال به اینترنت پخش می شود. این نسخه ها هر رایانه و سرور محافظت نشده ای را که از طریق شبکه یا اینترنت به دستگاه آلوده شده اصلی متصل می شوند ، آلوده می کند. از آنجا که هر نسخه بعدی از یک کرم ، این فرآیند اجرا و تکثیر خود را تکرار می کند ، عفونت های مبتنی بر کرم به سرعت در شبکه های رایانه ای و اینترنت گسترده گسترش می یابند.

چگونه ویروس ها و کرم های کامپیوتری تکثیر می شوند؟

ویروس ها و کرم ها زیر مجموعه برنامه های مخرب ،یعنی بدافزار معروف است. هر برنامه ای در این بدافزار زیر مجموعه همچنین می تواند عملکردهای Trojan اضافی داشته باشد.

ویروس ها

ویروس ها را می توان طبق روشی که برای آلوده کردن کامپیوتر استفاده می کنند طبقه بندی کرد.

  • ویروس های فایلی
  • ویروس های بوت سکتور
  • ویروس های ماکرو
  • ویروس های اسکریپتی

کرم های کامپیوتری

کرم ها اغلب از خطاهای پیکربندی شبکه یا خلا امنیتی در سیستم عامل یا برنامه ها سو استفاده می کنند.

بسیاری از کرم ها از چندین روش برای پخش در شبکه ها استفاده می کنند ، از جمله موارد زیر:

  • ایمیل: درون فایل هایی که به عنوان پیوست ایمیل ارسال می شوند ، قرار می گیرند.
  • اینترنت: از طریق لینک به وب سایت های آلوده. این مورد به طور کلی در HTML وب سایت پنهان است ، بنابراین هنگام بارگیری صفحه سیستم سریعا آلوده می شود.
  • سرورهای FTP و سرورهای دانلود: ممکن است در ابتدا در فایل های دانلود شده یا فایل های FTP جداگانه شروع شود ، اما اگر شناسایی نشود ، می تواند به سرور گسترش یابد و در نتیجه همه انتقال های خارج از خروجی FTP را آلوده کند.
  • پیام های فوری (IM): از طریق برنامه های پیام رسان تلفن همراه و دسک تاپ ، معمولاً به عنوان لینکهای خارجی ، از جمله برنامه های پیام کوتاه بومی ، WhatsApp ، پیام رسان فیس بوک یا انواع دیگر پیام ICQ یا IRC ارسال می شود.
  • P2P / Filesharing: از طریق شبکه های اشتراک فایل P2P و همچنین هر درایو یا فایل مشترک دیگری مانند یک USB یا سرور شبکه گسترش می یابد.
  • شبکه ها: اغلب در بسته های شبکه پنهان می شوند. اگرچه آنها می توانند از طریق دسترسی مشترک به هر دستگاه ، درایو یا فایلی در سراسر شبکه گسترش یافته و تکثیر خود را انجام دهند.

چگونه از سیستم های خود در برابر ویروس ها و کرم ها محافظت کنیم؟

ویروس ها ، کرم ها و بدافزارها اغلب از آسیب پذیری های امنیتی و باگ ها استفاده می کنند. به همین دلیل ، حفظ جریان با تمام سیستم عامل ها و به روزرسانی ها و وصله های برنامه بسیار مهم است.به روز نگه داشتن و هوشیاری کافی است. بهره برداری ها و بردارهای زیادی وجود دارد که می تواند ویروس ها و کرم ها را به شبکه یا به کامپیوتر یا دستگاه تلفن همراه وارد کند.

 

این روزها ، امنیت سایبری برای همه دستگاه های شما – دسک تاپ ، لپ تاپ ، تبلت و تلفن های هوشمند اجباری است. برای موثر بودن ، راه حل های امنیت سایبری باید از تمام فعالیت های شما ، از ایمیل گرفته تا گردش در اینترنت ، نه فقط اسکن دوره ای هارد دیسک ، بلکه محافظت در لحظه داشته باشند. علاوه بر این ، بهترین محصولات نرم افزاری امنیتی محصولاتی با نصب های یکبار مصرف با به روزرسانی های دوره ای نیستند. یک محصول امنیتی سایبری با کیفیت به عنوان خدماتی ارائه می شود که با نام (SaaS (Software-as-a-Service شناخته می شود. این بدان معناست که علاوه بر نظارت بر دستگاه های شما در لحظه ، خود نرم افزار نیز با جدیدترین اطلاعات در مورد تهدیدات موجود و ظهور ، نحوه جلوگیری از آنها و نحوه ترمیم آسیب هایشان ، در لحظه به روز می شود.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *