اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چیست

اینترنت اشیا یا Internet oThings واژه‌ای که چند وقتیست وارد حوزه‌ی تکنولوژی و زندگی ما شده است، اما شاید به درستی با معنا و مفهوم آن آشنا نباشیم، خوب است که بدانیم در آینده‌ای نه‌چندان دور این فناوری به شکل بسیار گسترده‌ای در زندگی ما نقش خواهد داشت، اگر شما نیز می‌خواهید با این فناوری آشنا شده و کاربردهای آن را در زندگی روزمره خود بدانید تا انتها‌ی این آموزش با یوز اس اس ال همراه باشید.

اینترنت اشیا (IoT) به طور کلی به فناوری اطلاق می‌شود که در آن تمام اشیا و وسایل اطرافمان به شبکه‌ی اینترنت و یا اینترانت متصل شده‌ و می‌توانند از طریق آن برای هم داده ارسال کرده و در ارتباط باشند، همچنین به راحتی و از طریق اپلیکیشن‌های خاصی توسط انسان‌ها قابل کنترل هستند.

اينترنت اشيا چه‌طور کار می‌کند؟

اینترنت اشيا متشکل از دستگاه‌ های هوشمندی‌ است که مبتنی بر وب فعاليت می‌کنند. اين دستگاه‌ها از پردازنده‌های تعبیه‌شده، حس‌گرها و نرم‌افزارهای ارتباطی برای جمع‌آوری، ارسال و پردازش داده‌هايی که از محیط استخراج می‌کنند و به دست می‌آورند، استفاده می‌کنند.

گاهی این ادوات در ارتباط با سایر دستگاه‌ها و بر اساس اطلاعاتی که از آن‌ دستگاه ها می‌گيرند، کار می‌کنند. در نتيجه‌ی اين فرآيند، پيام‌های هشدار قابل درک برای کاربر به صورت پیامک، نامه‌ های الکترونيکی يا … صادر می‌شوند. اين دستگاه‌ها بیشتر کارها را بدون دخالت عامل انسانی انجام می‌دهند. البته اين امکان وجود دارد که افراد هم با ادوات IoT در ارتباط باشند و آنها را کنترل کنند.

مزایای اینترنت اشیاء در زندگی انسان

امروزه جنبه‌های مختلفی از اینترنت اشیاء در حال ارائه است که شما می‌توانید تأثیرات بی‌نظیر آن را بر زندگی انسان مشاهده کنید. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید حتی لامپ های بالای سر شما هم می‌تواند شامل اینترنت اشیاء باشد.

فرض کنید یخچال خانه شما به اینترنت متصل باشد. در این حالت یخچال به‌راحتی داده‌های موردنیاز خود را از طریق اینترنت دریافت کرده و تنظیمات لازم را به‌ صورت خودکار اعمال می‌کند.

یا مثلا در نظر بگیرید که یک ساعت دیواری دارید که بخشی از اینترنت اشیاء محسوب می‌شود. این ساعت به‌ دلیل اتصال به اینترنت خودش زمان را متوجه شده و تنظیم خواهد شد مثل ساعت تلفن همراه شما و ساعت اتومبیل شما. به‌طورکلی می‌توان این‌گونه بیان کرد که این تکنولوژی سطح کیفی زندگی انسان را تا حد زیادی بالا می‌برد. اگر شما نیز دوست دارید زندگی باکیفیت تری داشته باشید،‌ بی‌شک اینترنت اشیاء همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید.

اکنون که می‌دانید اهمیت این تکنولوژی چیست،بنابراین می دانید که IoT یا همان اینترنت اشیاء می‌تواند بر جنبه‌های بیشتری از زندگی شما تأثیر بگذارد. مزایای اینترنت اشیا سبب شده که امروزه گسترش زیادی را در این حوزه شاهد باشیم، پس حتماً آن را جدی بگیرید.

مثال‌هایی از اینترنت اشیا

  • پوشیدنی‌های هوشمند

اینترنت اشیا به دنیای مد و پوشاک نیز وارد شده است. حتما با گجت‌های هوشمند مثل ساعت ها و مچ‌ بندهای هوشمند آشنا هستید. اما، تا به حال در مورد پوشیدنی‌های هوشمند چیزی شنیده‌اید؟ در بافت پارچه‌ی این لباس‌ها از لوازم و قطعات الکترونیکی انعطاف پذیری استفاده شده که آنها را مجهز به تکنولوژی هوشمند می‌کند. نکته‌ی جالبی که در مورد این لباس‌ها وجود دارد این است که افراد می‌توانند با استفاده از لباس‌ های هوشمند از وضعیت جسمانی و سلامت خود آگاه شوند. این لباس‌ها از طریق نرم‌افزار به خانه‌ی هوشمند یا شبکه هوشمند خانگی متصل می‌شود و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کاربر می‌گذارند.

  • کفش هوشمند

کفش های هوشمند قابلیت اندازه‌گیری هر چیزی که با سلامت شما مرتبط است را دارند. کفی‌های بلوتوثی کفش های هوشمند اغلب بازخورد خوبی به شخصی که کفش را پوشیده است ارائه می‌دهند. برای مثال کفی‌های کفش هوشمند با اطلاع دادن در مورد نحوه قرار گرفتن پا در کفش، در سبک دویدن دونده‌ها بسیار تأثیرگذار است و از آن‌ها در برابر صدمات جدی جلوگیری می‌کند. این کفی‌ها اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند و به برنامه مخصوصی که در گوشی هوشمند نصب شده ارسال می‌کند و دونده این اطلاعات را از طریق گوشی دریافت می‌کند.

  • لباس کار هوشمند

تصور کنید به یک جلسه کاری دعوت شده‌اید و ناگهان متوجه می‌شوید که کارت ویزیت‌تان را در خانه جا گذاشته‌اید! شرکت سامسونگ با تولید لباس‌کار هوشمند توانسته تا حدی این مشکل را برطرف کند. پوشنده این لباس میتواند کارت ویزیت خود را به صورت دیجیتال با بقیه به اشتراک بگذارد و با دستگاه‌های متصل به لباس در تعامل باشد. این ایده برای کارآفرینان بسیار کارآمد است.

  • دوربین‌های تعبیه شده در ماشین

یک دوربین داخلی که سطح توجه و دقت راننده را بررسی می‌کند! برای مثال اگر راننده ماشین در یک فرکانس تعریف شده پلک نزند، به این معناست که به خواب رفته است. آنگاه یک اخطار صوتی آغاز می‌شود. علاوه بر این،‌ یک دوربین خارجی، وقایع را هنگام رانندگی تفسیر کرده و راننده را از هر گونه مشکل احتمالی آگاه می‌کند. در عین حال دید 360 درجه‌ای را اطراف خودرو فراهم می‌کند.

دلایل اهمیت اینترنت اشیا

هنگامی که وسایل (اشیا) به اینترنت متصل می شوند، می‌توانند اطلاعات را ارسال یا دریافت کنند و یا به طور هم‌زمان هر دو کار را انجام دهند. توانایی ارسال و یا دریافت اطلاعات، موجب می‌شود تا وسایل (اشیا | Things) هوشمند شوند و هوشمندی همان ویژگی خوبی است که بشر در حال حاضر به دنبال آن است.

مجددا از گوشی‌های هوشمند به عنوان مثال استفاده می‌شود. در حال حاضر، انسان‌ها می‌توانند به لطف گوشی‌های هوشمند، به هر آهنگی که دوست دارند گوش بسپارند؛ دلیل این امر هم آن نیست که همه آهنگ‌های دنیا در همه گوشی‌ها ذخیره شده است.

بلکه بدین خاطر است که گوشی هوشمند می‌تواند درخواست کاربر (برای دریافت یک موسیقی خاص) را از طریق اینترنت ارسال و اطلاعات یافته شده را دریافت کند و آن را روی گوشی فرد استریم کند. برای هوشمند بودن، یک دستگاه نیاز به داشتن حجم زیاد حافظه یا یک ابررایانه در درون خودش ندارد.

تنها کاری که باید انجام دهد این است که به یک ابرحافظه یا یک ابررایانه متصل شود. متصل بودن به اینترنت حقیقتا قابلیت خارق‌العاده‌ای است. در اینترنت اشیا، همه چیزهایی که به اینترنت متصل می‌شوند را می‌توان در سه دسته کلی قرار داد:

  1. چیزهایی که اطلاعات را گردآوری و ارسال می‌کنند.
  2. چیزهایی که اطلاعات را دریافت و سپس بر اساس آن عمل می‌کنند.
  3. چیزهایی که هر دو کار را انجام می‌دهند.

 

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
4.71 (7 رای)