بیگ دیتا حجم بالایی از داده‌هاست که به صورت لحظه‌ای و به سرعت به مجموع آن اضافه می‌شود و می‌توان از آن اطلاعات متفاوتی استخراج کرد.

ضمن اینکه باید بدانیم جمع‌آوری داده و کار با آن کار چندان آسانی هم نیست. چالش‌های بزرگ داده شامل ضبط داده‌ها، ذخیره سازی داده‌ها، تجزیه و تحلیل آن‌ها، جستجو، به اشتراک گذاری، انتقال، تجسم، کوئری زدن، به روزرسانی، حفظ حریم خصوصی اطلاعات و منبع داده می‌شود که در مجموع فرآیند استفاده از بیگ دیتا را دشوار می‌سازد.

به عبارتی دیگر، بیگ دیتا یا کلان‌ داده، مجموعه دارایی‌های اطلاعاتی است که دارای خصوصیاتی از قبیل فناوری، حجم زیاد و با سرعتی بالا می باشد.

ویژگی های اصلی بیگ دیتا

بیگ دیتا شامل سه ویزگی اصلی می باشد که عبارتند از حجم (Volume)، سرعت (Velocity) و تنوع (Variety). 

در حقیقت بیگ دیتا به دارایی های اطلاعاتی گفته می شود که حجم بالایی داشته و به سرعت تولید می شود. این داده ها نیازمند شیو های پردازش نوآورانه با هزینه مناسب هستند که از آنها برای اتوماسیون فرآیندها، تصمیم گیری و بهبود شهود و بینش استفاده می گردد.

حجم یا Volume: اولین ویژگی بیگ دیتا حجم و مقدار آن است که با کلمه Volume شناخته میشود. سازمانها و نهادهای گوناگون با جمعآوری اطلاعات از منابع متنوع و متفاوت اقدام به ایجاد یک پایگاه داده میکنند. این اطلاعات میتواند شامل مواردی مثل اطلاعات مربوط به حجم معاملات و تبادلات تجاری، اطلاعات دریافت شده از شبکههای اجتماعی یا اطلاعات ماشینی و طبقهبندی شده دیگر باشد. این حجم زیاد از اطلاعات یکی از چالشهای کسبوکارهای قدیمی بود چون نمیدانستند چطور و در چه جایی اقدام به جمعآوری و ذخیرهسازی این اطلاعات کنند؛ اما به یمن ابداع روشهای جدید و بهرهگیری از تکنولوژیهای هوشمند، این مشکل برطرف شده است.

سرعت یا Velocity: دومین ویژگی مهم بیگ دیتا بحث سرعت فرآیندهای آن است. مبادلات اطلاعات باید با سرعت بسیار بالایی انجام شود و این نکته بسیار حائز اهمیت است. فرآیند بیگ دیتا این مسئله را به خوبی هندل میکند و با کمترین ضریب اشتباه (تقریباً نزدیک به صفر) اطلاعات با سرعت بسیار بالایی پردازش و تحلیل میشوند. برخی از تکنولوژیهای به کار رفته برای این مورد تگهای RFID ، سنسورهای ارزیابی و سیستمهای اندازهگیری هوشمند هستند که در زمانی خیلی سریع اطلاعات را دریافت، پردازش و نتیجه آن را اعلام میکنند.

تنوع یا Variety: فرمت و نوع اطلاعات با یکدیگر تفاوت دارند. این اطلاعات میتوانند به صورت متنی، تصویری، صوتی یا حتی کدهای صفر و یک باشند! این تنوع باعث شده تا دستهبندیهای متعددی برای جمعآوری و ذخیرهسازی اطلاعات در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید:

پورت چیست و رایج ترین پورت های شبکه کدامند

اهمیت بیگ دیتا چیست؟

اهمیت بیگ دیتا در این است که چه کاری با داده‌ها انجام می‌دهید نه اینکه چه تعداد داده در اختیار دارید. نحوه‌ی استخراج اطلاعات از دیتای خام و استفاده‌ی بهینه‌ی آن در برنامه‌ریزی‌های آتی اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید داده‌ها را از هر منبعی تهیه کرده و آن را تجزیه و تحلیل کنید تا پاسخ‌هایی را برای نیاز خود پیدا کنید، این نیاز ممکن است که کاهش هزینه، صرفه‌جویی زمان، توسعه محصول جدید و پیشنهادات بهینه، تصمیم‌گیری هوشمندانه و .. باشد. با آنالیز بیگ دیتا می‌توانید در کسب‌وکارتان از نتیجه‌ی تحلیل داده‌ها استفاده‌های زیادی کنید:

  • تعیین علل اصلی نارسایی‌ها، مشکلات و نقص‌ها در زمان تقریباً واقعی.
  • شناسایی عادات مشتریان و بهینه‌سازی فروش.
  • محاسبه سبد ریسک.
  • تشخیص تهدیدات و مشکلات پیش رو پیش از رخداد.

چه سازمانهایی از بیگ دیتا استفاده میکنند؟

با اینکه کلاندادهها برای هر صنعت و کسبوکاری قابل استفاده هستند، اما بعضی از سازمانها به نوعی وابسته به این سیستم هستند. جالب است بدانید اغلب تجارتهای بزرگ صرفاً یک دپارتمان مجزا برای همین منظور ایجاد میکنند. در ادامه مهمترین سازمانهایی که برای بقاء کاری به بیگ دیتا نیاز دارند را معرفی خواهیم کرد.

 

امتیاز دهی کاربران
4.88 (8 رای)
منتشر شده توسط
admin